Frozen shoulder (stijve schouder)

Een frozen shoulder is een vervelende aandoening, waarvan de klachten lang aanwezig kunnen blijven. Een andere naam voor frozen shoulder is ook wel “stijve schouder”. Als je last hebt van pijn, stijfheid en verminderde beweeglijkheid in je schouder, dan zou je wel eens last van een frozen shoulder kunnen hebben. Het wordt dan steeds moeilijker om dagelijkse handelingen uit te voeren, zoals je haren wassen of de autogordel om doen.

gewrichtskapsel schouder

Er is een behandeling, die je samen met een fysiotherapeut kunt doen. Het herstel verloopt namelijk in verschillende fases, met elk zijn eigen behandeling. Deze behandeling bestaat bijvoorbeeld uit frozen shoulder oefeningen, voorzichtig rekken en rust. De klachten kunnen erger worden of langer duren, als je op het verkeerde moment gaat oefenen.

Ja, ik wil thuis oefenen!

Wat is een frozen shoulder?

In het schoudergewricht zitten lapjes weefsel die vrij over elkaar heen glijden als de schouder beweegt. Het zijn net opgestapelde vaatdoeken. Bij een frozen shoulder of “stijve schouder” gaat het schoudergewricht steeds meer vastzitten doordat deze lapjes niet meer over elkaar heen glijden, bijvoorbeeld door een ontsteking of zwelling. Dit kun je vergelijken met het vastroesten van een fietsketting. Een arts of fysiotherapeut kan door de klachten uit te vragen en het uitvoeren van testen met de schouder de diagnose ‘frozen shoulder’ stellen.

Schouderpijn

Bij een stijve schouder heb je vaak last van pijn. Die pijn begint bij het schoudergewricht en kan ook verder naar de bovenarm uitstralen. De pijn gaat niet vanzelf weg, is het grootste deel van de dag aanwezig en duurt langer dan twee weken. Het kan zelfs pijn gaan doen als je de arm stil houdt.

Stijfheid in de schouder

Bewegen van de schouder gaat steeds moeilijker en doet pijn. Hierdoor houd je de arm vaak stijf tegen je lichaam, om pijn te voorkomen. Het bewegen gaat telkens moeilijker, omdat het als het ware “vast roest”. De stijfheid in de schouder neemt hierdoor nog meer toe.

Het is daarom belangrijk om gedoseerd en binnen de pijngrens te bewegen. Dat kan door te oefenen. In de video hieronder vind je een voorbeeld uit de fysiotherapiepraktijk.

Langdurige klachten frozen shoulder

Van een frozen shoulder is bekend dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat de klachten over zijn. Soms kan het zelfs langer duren. Hou hier dus rekening mee als je weer met sport of werk wilt beginnen. Het herstel verloopt in verschillende fases.

De eerste weken tot ongeveer 9 maanden is de “bevriezende” fase, waarin de pijn erger wordt. De volgende fase is de “bevroren” fase. Deze fase duurt 4 tot 9 maanden waarin de schouder steeds vaster komt te zitten. De “ontdooiende” fase is de laatste fase en duurt gemiddeld tot 12 maanden, waarin de klachten geleidelijk afnemen.

Oorzaken stijve schouder

Een van de belangrijkste oorzaken van een stijve schouder is te weinig beweging. Tenslotte; wat niet stilstaat, kan ook niet vast gaan zitten. Het langdurig stilhouden van de arm komt vaak voor na een val op de schouder, na een operatie aan de schouder, intensieve beweging en overbelasting bij bijvoorbeeld sporten of klussen. Daarnaast zijn er een aantal factoren die de kans op een stijve schouder vergroten.

Mensen tussen de 40 en 60 jaar krijgen sneller last van een frozen shoulder. Daarnaast hebben vrouwen er vaker last van dan mannen en heb je een verhoogd risico als je diabetes (ook wel suikerziekte) hebt. Het veel en langdurig ervaren van stress verhoogt ook de kans op een frozen shoulder. Door langdurige stress krijg je sneller ontstekingen.

Behandeling frozen shoulder

Een stijve schouder kan heel vervelend zijn. Het staat pijnvrij bewegen in de weg en je plezier in bewegen neemt af. Toch is de beste oplossing tegen een frozen shoulder het bewegen van de arm. Hier zijn specifieke frozen shoulder oefeningen voor. Het belangrijkste is dat je binnen de pijngrens blijft bewegen, anders kan het erger worden. Ook heeft elke fase van de stijve schouder een eigen effectieve behandeling. Onder behandeling van een fysiotherapeut, kom je het snelst af van je stijve schouder. Handige tips, adviezen en frozen shoulder oefeningen kunnen helpen om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.oefening frozen shoulder

Oefeningen bij frozen shoulder in de “freezing” fase

In de eerste fase van een stijve schouder is de behandeling gericht op pijnvrij bewegen, rust en adviezen voor het gebruiken van de arm in het dagelijks leven. Een fysiotherapeut kan tips geven over hoe je het beste kunt omgaan met een frozen shoulder. Daarnaast ga je thuis de juiste oefeningen doen. Je komt het snelst van de klachten af, als je de oefeningen zelf regelmatig doet. De onderstaande frozen shoulder oefeningen zijn voorbeelden van oefeningen die je thuis kan doen.

Oefening 1; Pendelen

Ga achter een stoel staan, met de rugleuning naar je toe. Pak de rugleuning vast met je gezonde arm en buig voorover met je bovenlichaam. Laat je pijnlijk arm ontspannen hangen. Maak daarna kleine ronddraaiende bewegingen met je pijnlijke arm, nog altijd in ontspannen houding naar beneden. Je kan eventueel een gewichtje in de hand nemen, maar niet zwaarder dan 1 kilo. Doe deze oefening zonder dat het pijn doet, of maximaal 1 minuut.

Oefening 2; Liggend heffen

Voor de volgende oefening ga je op de grond liggen. Pak hiervoor een zacht matje of ga bijvoorbeeld liggen op een tapijt. Hou de knieën gebogen, met de voeten plat op de grond. Pak met de gezonde hand, de pols van de pijnlijke arm. Hou de armen gestrekt, begin bij de buik en beweeg samen de armen zo ver mogelijk boven het hoofd. Doe deze oefening zonder dat het pijn doet, of maximaal 20 keer.

Oefening 3; Zijwaarts heffen

Pak een stok, bijvoorbeeld van een bezem of de buis van een stofzuiger. Ga stevig op de grond staan. Pak met iedere hand een uiteinde van de stok. Hou de pijnlijke schouder ontspannen. Beweeg met de gezonde arm de stok in de richting van de pijnlijk arm, zodat de pijnlijke arm langzaam zijwaarts omhoog beweegt. Doe deze oefening zonder dat het pijn doet, of maximaal 20 keer.

Oefeningen voor thuis

Als de oefeningen gelukt zijn en je merkt verbetering van je schouderklachten, dan kun je verder met AudioFysio. Het herstelproces van een frozen shoulder kan langdurig en intensief zijn. Daar kan AudioFysio je mee helpen. In ons oefenprogramma staat er elke dag een oefening voor je klaar. Je doorloopt het oefenprogramma stap voor stap. Zo kom je snel van je klachten af en kun je weer pijnvrij bewegen in je dagelijks leven.

Ja, ik wil thuis oefenen!

Literatuur