Hét oefenprogramma voor een pijnvrije en gezonde rug

Door je rug gaan

Opeens schiet het in je rug. Je voelt pijn en je rugspieren verkrampen. Je bent door je rug gegaan. In dit artikel vertel ik je wat door je rug gaan is en hoe je hier binnen een paar dagen vanaf komt.

wat te doen bij spit

Voordat je leest wat ‘door je rug gaan’ nu eigenlijk is en hoe je er snel vanaf komt, alvast een voorproefje:

rug geschoten

Dit zijn nog eens leuke reacties! Hopelijk gaat het oefenprogramma van AudioFysio jou ook helpen. Eerst krijg je wat meer informatie over deze veel voorkomende rugklachten.

Wat betekent ‘door je rug gaan’?

Door je rug gaan noem je ook wel spit of lumbago. Het is een naam voor een verzameling van verschillende symptomen. De symptomen treden op na een overbelasting van je rug. Je bent een grens over gegaan. Je lichaam beschermt zichzelf voor schade en reageert daarop.

Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je lichaam reageert in eerste instantie door een pijnsignaal af te geven. Er schiet een pijn in je onderrug waarbij je rugspieren verkrampen. Je rugspieren voelen daardoor stijf en hard aan. Het gebeurt meestal bij een plotselinge beweging of een langdurige houding. De symptomen die voorkomen zijn:

Stel je eens voor. Hoe zal het voelen als je zelf je rugpijn vermindert?

Behandeling rug

Wil je herstellen van deze pijn in de lage rug en in de toekomst niet opnieuw door je rug gaan? Ik vertel je hoe je dat doet. De oplossing is namelijk heel simpel. Je lost het probleem op met oefeningen! Ben je klaar voor een goed advies en wil je direct oefeningen voor een gezonde rug?

Naar een gezonde rug

Start meteen

Met oefeningen herstel je snel nadat je door je rug bent gegaan. Binnen een paar dagen merk je al enorme verlichting. Een speciaal oefenprogramma zorgt hiervoor. Je kunt hiermee meteen starten via de Lage Rugpijn Oefen App.

Lage Rugpijn Oefeningen App

Lage Rugpijn Oefeningen App

Rugklachten in Nederland

Als je door je rug bent gegaan, voel je dat meestal laag in de rug. Lage rugpijn komt veel voor. Dagelijks gaan er in Nederland zo’n 2500 mensen naar de huisarts met rugklachten. Dit komt neer op bijna 700.000 spreekuurbezoeken per jaar!

Bij minder dan 5% van deze mensen is gelukkig maar een specifieke vorm waar te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van een ongeluk, gewrichtsontsteking in de wervelkolom of verschuiving van een wervel. Bij alle andere rugklachten gaat het om aspecifieke klachten. Van deze klachten kun je snel af zijn. Hoe snel dat is, hangt vooral van jezelf af.

door je rug gegaan

De top 5 van achterliggende oorzaken

Meestal zijn er meerdere oorzaken van door je rug gaan. Hier vind je de top 5:

  1. Stress in combinatie met langdurig stil zitten. Veel mensen die werken aan een bureau lopen met rugklachten rond!
  2. Vrijetijdsstress. Jazeker, dit bestaat. Als je het gevoel hebt dat je jouw tijd heel goed wilt gebruiken, levert dat stress op. De stress veroorzaakt een verkrampte houding. Wees relaxed!
  3. Te weinig beweging en sport. Beweging zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit. Hierdoor verminder je de kans om door je rug te gaan.
  4. Een eenzijdige belasting van je lichaam. Draag niet altijd de koffer of boodschappen met je linkerhand. Beter nog: draag een rugtas met stevige schouderbanden.
  5. Een slechte matras. Een goede nachtrust met een goede slaaphouding is belangrijk!

Ik heb veel mensen gehoord die vragen: “Ik ben door mijn rug gegaan, wat moet ik nu doen?” Een logische vraag, want je wilt er snel vanaf. Hieronder lees je wat je thuis kunt doen.

Wat te doen als je door je rug bent gegaan?

Ik heb goed nieuws. Je kunt veel zelf doen nadat je door je rug bent gegaan. Na een korte periode van rust helpen oefensessies je. Dit is de beste behandeling. Oefentherapie helpt je te herstellen. Ook voorkom je met oefentherapie een terugkeer van rugklachten. Juist bij de zogenoemde recidiverende klachten is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan de oorzaak.

Het is dus goed dat je hier bent. Als je denkt aan een pijnloze en soepele rug, weet ik zeker dat je enthousiast wordt. Je zult zien dat het oefenprogramma ook jou in staat stelt je rugpijn op te lossen. Het werkt heel eenvoudig én effectief. Probeer gerust een eerste oefensessie!

Doe meteen 3 oefeningen, zo werkt het:

Ervaar hoe prettig het oefent met AudioFysio en verlicht je rugpijn direct. Als je op de oranje play knop klikt, hoor je de fysiocoach. Zij helpt je rustig met de oefeningen. Ze zegt stapje voor stapje wat je moet doen. Leuk, gemakkelijk en effectief herstellen!

Speel het geluid af, luister en oefen mee:

Het oefenprogramma heeft ook video’s. Wil je luisteren en oefenen met video’s? Begin meteen met Dag 1 van het oefenprogramma!

Ja, ik wil Dag 1 van het oefenprogramma!

Herstel van je onderrug

Om je te helpen heb ik een oefenprogramma tegen rugpijn samengesteld. Het oefenprogramma bevat alle oefeningen die je nodig hebt. Het zijn de bewezen oefeningen uit de vakliteratuur en de fysiotherapiepraktijk. Ze worden in een professionele opbouw en op een gemakkelijke manier aan jou gepresenteerd. Zo weet je precies wat je moet doen. Je hoeft dus niet meer te zoeken naar allerlei losse oefeningen op het internet.wat te doen bij door je rug gaan

Oefenen!

Als het goed is, begrijp je nu dat je rugpijn bijna altijd zelfstandig kunt oplossen. Nadat je door je rug bent gegaan, begin je rustig met oefenen. Ik denk dat je nieuwsgierig bent naar het oefenprogramma tegen rugpijn. Het oefenprogramma heeft al veel mensen van rugpijn af geholpen. Het is ook voor jou beschikbaar. En wees niet bang… Het is voor iedereen heel gemakkelijk te volgen.

In het oefenprogramma staan de beste oefeningen voor jou klaar. In elke oefensessie hoor je precies wat je moet doen. Je luistert naar een oefeninstructie. Elke oefening wordt voorgedaan in een video en kun je herhalen zo vaak als je wilt. Op deze manier krijg je de kans thuis te herstellen van rugpijn. Is het je waard uit te vinden hoe je dit doet?

Wat doe je om snel te herstellen van rugpijn? Het betekent meer dan alleen deze woorden te lezen. Wacht niet langer en maak een begin. De oefeningen zijn inmiddels door veel mensen met succes uitgevoerd. Vanwege alle positieve ervaringen is het oefenprogramma zelfs beschikbaar gemaakt in een app!

Anneke is door haar rug gegaan en oefent voor een gezonde rug.


Lage Rugpijn Oefen App

Wil je snel herstellen nadat je door je rug bent gegaan? Begin dan meteen met de Lage Rugpijn Oefen App. Met de app heb je het oefenprogramma altijd dichtbij je. Begin meteen!

Lage Rugpijn Oefeningen App

Lage Rugpijn Oefeningen App

Het oefenprogramma

Het oefenprogramma is beschikbaar op deze website en in een app. Nu je hier de informatie over door je rug gaan en spit leest, ga je verder naar de volgende stap. Dat is goed omdat je meer ontdekt over de invloed van oefeningen op je rug. In het online oefenprogramma werk je toe naar een snel herstel van door je rug gaan! Bekijk gerust in de video hoe het werkt:

 

Overbelasting van je rug

Voordat je begint met het oefenprogramma vind ik het belangrijk dat je weet dat een overbelasting van je rug meestal de oorzaak is van door je rug gaan. Dit betekent dat je de rug meer hebt belast dan je rug aan kan. Een verkeerde langdurige zithouding en verkeerd of te zwaar tillen zijn bijvoorbeeld vaak oorzaken van door je rug gaan. Ook een verkrampte houding en stress dragen hieraan bij. Op alwaysfysio.nl geeft een collega fysiotherapeut meer informatie

Stijve rugspieren

Het gevolg van door je rug gaan is dat je spieren zich aanspannen en verstijven. Dit is een logische reactie van je lichaam. Je lichaam spant de rugspieren namelijk aan om ergere pijn of schade te voorkomen. Je lichaam beschermt zichzelf met deze reactie. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij een dreigend gevaar. Je lichaam zet zich alvast schrap voor wat komen gaat. Let maar eens op wat je doet als je ergens van schrikt. Precies: je spant al je spieren razendsnel aan om jezelf te beschermen!

Hoe kom je nou van de pijn en stijfheid af? Lees snel verder. Ben je klaar voor drie belangrijke tips?

Door je rug gaan of spit? Herstel snel!

Tip 1: ontlast je rug

Geef je rug rust. Ga niet tillen. Vermijd onverwachte bewegingen. Maar let op: blijf wel bewegen! Naast het doen van ontspannende oefeningen voor je rug, kun je rustig wandelen of zwemmen nadat je door je rug bent gegaan. Door onbelast de juiste oefeningen te doen, zorg je ervoor dat je rugspieren zich weer ontspannen en herstellen.

Naast het oefenen, draagt warmte bij aan het ontspannen van je rugspieren. Draag bijvoorbeeld een hemd dat goed aansluit op je onderrug of neem een warm bad.

Tip 2: blijf actief

De richtlijn Lage Rugpijn van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie schrijft dat het beloop van lage rugpijn meestal gunstig is, maar dat de kans groot is dat de pijn na herstel terugkomt. Dit hoeft je niet te weerhouden van activiteiten. Het Rugcentrum is ook duidelijk. Zij stelt dat het allerbelangrijkste is in beweging te blijven.

Tip 3: behandeling na door je rug gaan

Goede oefeningen helpen je snel te herstellen van door je rug gaan. Door ontspannende oefeningen voor je rug, trekken symptomen als rugpijn en stijfheid vaak na enkele dagen weg. Daarna kun je de stabiliteit en belastbaarheid vergroten. Zo voorkom je dat je opnieuw door je rug gaat.

door je rug gaan en oefeningen

Door je rug gaan, wat te doen?

Je kunt na het door je rug gaan, een oplossing zoeken in medicatie tegen pijn of in medicatie voor een afname van spierspanning. Dit kan een oplossing zijn voor de korte termijn, maar de oorzaak los je daarmee niet op. Volgens de standaard Aspecifieke lage rugpijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap bevordert verantwoord bewegen het herstel van lage rugpijn. Daarna helpt oefentherapie je verder naar je normale functioneren.

Belastbaarheid van je rug

Je spieren die zorgen voor stabiliteit van je rug zijn aangedaan. Een goede stabiliteit van je onderrug is juist belangrijk om door je rug gaan in de toekomst te voorkomen. Voor de stabiliteit van je rug spelen vooral je buikspieren en rugspieren een belangrijke rol. Deze spieren geven je namelijk bescherming en stevigheid.

Oefenen dus!

De echte manier om een pijnvrije rug te krijgen is niet langer te wachten, maar meteen te beginnen. Kortom: het oefenprogramma helpt je trouw de juiste oefeningen te doen. Zo verminder je binnen enkele dagen rugpijn en stijfheid. Daarna bouw je stapsgewijs de stabiliteit van je rug op. Zo vergroot je de belastbaarheid van je rug. Je wilt toch ook voorkomen dat je in de toekomst opnieuw door je rug gaat?

Is het al vaker in je rug geschoten?

John liet weten regelmatig door z’n rug te gaan. Heel vervelend. Juist als je denkt dat je nergens last van hebt, kan het er soms toch weer inschieten. Het is daarom verstandig altijd een basisconditie te hebben. Hierdoor ben je meer weerbaar tegen verstoringen in je rug.

schiet in de rug

Bekijk alvast een oefening en oefen gerust mee!

 

Herstel meteen naar een gezonde rug

Je wilt je rug het liefst zo weinig mogelijk bewegen vanwege de stijfheid en de pijn. Soms lukt het zelfs helemaal niet meer om te bewegen. Toch is het belangrijk te oefenen binnen de pijngrens. Met het oefenprogramma lukt dat.  Je bouwt namelijk rustig je oefeningen op!

spit en door je rug gaan wat te doen

Ik hoop dat je met al deze informatie begrijpt dat oefenen belangrijk voor je is. Om dit zeker te weten, noem ik nog 1x de voordelen voor je op. Waarom is oefenen zo belangrijk?

Nu je begrijpt dat oefenen belangrijk voor je is én je een eerste oefening hebt gezien, ga je verder naar de volgende stap. In deze stap ga je ontdekken wat een verlichting de oefeningen op jouw rug geven!

Naar een gezonde rug!