Wat is een hernia?

Een hernia komt veel voor. Vooral mensen die de rug verkeerd belasten, hebben ermee te maken. Hier lees je meer informatie over wat een hernia is, de oorzaken, symptomen, behandeling en hernia oefeningen.

Je wervelkolom heeft meerdere rugwervels. Tussen deze wervels zitten tussenwervelschijven. Een tussenwervelschijf noem je ook wel discus. Een tussenwervelschijf kun je zien als een soort van schokdemper tussen twee wervels in je wervelkolom. Een hernia is een afwijking van een tussenwervelschijf.

Wat gebeurt er bij een hernia? Het buitenste gedeelte van een tussenwervelschijf bestaat uit bindweefsel. Daarbinnen bevindt zich een zachte geleiachtige vloeistof. Deze binnenste massa (nucleus pulposus) kan uitpuilen naar de buitenkant van de tussenwervelschijf.

Een hernia nuclei pulposi in een tussenwervelschijf.

Een hernia van de tussenwervelschijf.

Hernia nuclei pulposi

De inhoud van een tussenwervelschijf puilt uit tot buiten de tussenwervelschijf. Meestal gebeurt dit aan de achterkant. De hernia drukt dan op de inhoud van je wervelkanaal. Meer dan 90% van de hernia’s komen voor in de lage rug tussen de wervels L4 en L5 of L5 en S1.

Hernia oorzaken

Als je ouder wordt, slijt de tussenwervelschijf. Dit is vaak een oorzaak van een hernia. Ook een verkeerde houding is een veel voorkomende oorzaak. Door onze dagelijkse houding krijgt de rug onderin het meest te verduren. Denk bijvoorbeeld eens aan je eigen zithouding in de auto, op de bank of aan een bureau. De meeste belasting komt neer op het onderste deel van je rug.

Veel mensen hebben niet door dat ze een hernia hebben. Je hoeft er ook geen klachten van te hebben. Je merkt het vooral als de hernia drukt op een zenuwwortel. Meestal gebeurt dit laag in de rug. Een zenuwwortel heeft zenuwen. De zenuwen zorgen dat er signalen naar en van de spieren gaan. Een hernia drukt soms op deze zenuwwortel, waardoor je uiteindelijk een uitstralende pijn voelt in een been.

Wil je eerst meer inzicht over de schade in je rug? In dit boek lees je hoe en waarom een hernia in je rug optreedt. Met tekeningen en foto’s krijg je een beter beeld van de oorzaken. Echt een aanrader!

Lage rugpijn uitstraling been

Een hernia veroorzaakt naast lage rugpijn, een uitstraling van deze pijn naar het been. Soms noemt men dit ischias. De meest gehoorde klacht van een hernia is rugpijn samen met pijn in een been tot beneden de knie. Dit heet een radiculair syndroom. Naast de pijnklachten heb je dan namelijk neurologische symptomen zoals een prikkeling, tinteling of verdoofd gevoel.

Als de druk op de zenuwwortel toeneemt, kan gevoelloosheid en krachtsverlies optreden in het gebied waarvoor de zenuw verantwoordelijk is. De pijn straalt meestal vanuit de lage rug naar het bovenbeen of de buitenkant van het onderbeen en de voet. Door hoesten, niesen en persen neemt de druk op de zenuwwortel toe waardoor meer pijn optreedt.

Diagnose rughernia

De Nederlandse Vereniging voor Neurologie geeft aan dat op basis van je klachten de diagnose van een rughernia meestal te stellen is. Door diverse testjes kun je een prikkeling van de zenuw opmerken en onderzoeken welke zenuw bekneld is. Een arts onderzoekt ook je spierkracht en het gevoel van je huid. Als je de diagnose van een rughernia zeker wilt weten dan is een MRI-scan een mogelijkheid.

Acute hernia

De diagnose van een hernia stelt een huisarts of neuroloog. Een operatie zullen zij niet meteen adviseren. De meeste symptomen van een hernia nemen namelijk af of verdwijnen na een aantal weken. Als de pijn niet vermindert, is in sommige gevallen een operatie nodig. Bij toenemende klachten of het ontstaan van andere ernstige symptomen is het raadzaam contact op te nemen met je huisarts.

Hernia oefeningen

Oefeningen zijn meestal zinvol nadat de heftigste pijn voorbij is. Het kan zijn dat je door de pijnklachten bang bent te bewegen. Hierdoor kunnen juist rugklachten aanhouden. Ook het rusten in bed is geen zinvolle behandeling. Vroeger was het advies al snel om bedrust te houden. Dit advies is echter achterhaald. Door een lange rustperiode nemen juist je conditie en de omvang van je spieren af.

Uit onderzoek blijkt dat stabiliserende oefeningen voor de lage rug helpen tegen een hernia. Het helpt vooral om het dagelijks leven een stuk gemakkelijker te maken. Uit een onderzoek onder zestig patiënten met een hernia in de lage rug, bleken meerdere voordelen bij mensen die wel oefenden, ten opzichte van mensen die niet oefenden. Zo konden de mensen die wel oefenden, hun been zonder pijn hoger optrekken. Ook konden ze beter hun romp buigen. Tot slot konden algemene dagelijkse bezigheden beter worden uitgevoerd.

Hernia oefeningen thuis

Het Nederlands Huisartsen Genootschap adviseert in haar richtlijn in beweging te blijven en door te gaan met de dagelijkse activiteiten voor zover de klachten dit toelaten. Op geleide van je klachten (vermoeidheid, pijn in de lage rug of been) kun je oefenen en bewegen. Er mag bij geen enkele oefening een toename van pijn optreden. Een licht trekkend gevoel mag je wel in je rug voelen.

Je bent op deze website gekomen. Je wilt dus iets aan je rugpijn doen. Dan neem ik aan dat je ook kennis wilt maken met een paar eerste oefeningen!

Begin meteen gratis

Hernia L5 S1 oefeningen

Tussen twee wervels zit een tussenwervelschijf. Bij een hernia ontstaat een beschadiging in deze tussenwervelschijf. Een hernia komt vaak voor op het niveau L5-S1. Dit zijn twee wervels onderin de lage rug. De L staat voor de lendenwervels. Je hebt er vijf. L1 tot en met L5. L5 is de onderste wervel van de vijf. De lendenwervels gaan over naar de sacrale wervels. Deze wervels beginnen met de S. S1 is de bovenste wervel van de sacrale wervels.

Tussen wervel L5 en wervel S1 zit een tussenwervelschijf. Een hernia op L5-S1 betekent dat de tussenwervelschijf tussen de onderste lendenwervel L5 en de bovenste sacrale wervel S1 beschadigd is. Een hernia kan vanzelf herstellen. Een operatie is meestal niet direct nodig.

Je kunt oefeningen doen binnen je eigen pijngrens. Voer de oefeningen altijd beheerst en geconcentreerd uit. Voorkom plotselinge bewegingen. Je kunt ook gerust doorgaan met je dagelijkse activiteiten voor zover je klachten dit toelaten.

Herstel thuis met oefentherapie

Hernia L4 L5 oefeningen

De lendenwervels L4 en L5 bevinden zich onderin je rug. Ook tussen wervel L4 en L5 zit een tussenwervelschijf. Als deze schijf beschadigd is spreken we van een hernia op niveau L4-L5. Ook dan kunnen oefeningen je helpen en is meestal niet direct een operatie nodig.

Als je weet dat de zenuwpijn komt door een uitpuilende tussenwervelschijf kun je een behandeling starten. Lees voordat je een behandeling begint voldoende informatie over een hernia. Het is belangrijk dat je begrijpt wat het is.

Een kans op natuurlijk herstel is groot. Lees hieronder meer over welke oefeningen je kunnen helpen of begin meteen met de Lage Rugpijn App!

Lage Rugpijn Oefeningen App

Een voorbeeldoefening

In het oefenprogramma vind je veel hernia oefeningen. Een oefening die je kunt uitvoeren, wordt voorgedaan in de video.

Neem in rugligging plaats op je oefenmatje. Blijf rustig ademen. Tijdens het uitademen trek je om en om een knie rechtdoor richting je borst. De rechterknie richting je rechterschouder en daarna de linkerknie richting je linkerschouder. Houd je knie steeds een aantal seconden vast.

Een volgende stap…

Beviel de bovenstaande oefening? Ga dan verder naar de volgende stap! Je ontdekt meer over de invloed van een eigen oefenprogramma op je rug.

Herstel na hernia operatie

Als je een hernia-operatie hebt ondergaan, is het belangrijk om te weten dat je niet meteen volledig hersteld bent na je verblijf in het ziekenhuis. Soms ervaar je nog steeds dezelfde klachten als voor de operatie. Hoewel de druk op de zenuw mogelijk weg is, heeft de zenuw tijd nodig om te herstellen. Deze klachten kun je verminderen door het doen van hernia oefeningen. Meestal krijg je ook bij het verlaten van het ziekenhuis een aantal instructies, leefregels en oefeningen voor thuis mee om je herstel te bevorderen.

Literatuur

Jeong DK, Choi HH, Kang JI, Choi H. Effect of lumbar stabilization exercise on disc herniation index, sacral angle, and functional improvement in patients with lumbar disc herniationJ Phys Ther Sci. 2017;29(12):2121–2125. doi:10.1589/jpts.29.2121.
Bakhtiary, Amir Hoshang, Safavi-Farokhi, Ziaeddin, and Rezasoltani, Asghar. ‘Lumbar Stabilizing Exercises Improve Activities of Daily Living in Patients with Lumbar Disc Herniation’. 1 Jan. 2005 : 55 – 60.