Doeltreffende oefensessies voor een sterke en gezonde rug

Schouder oefeningen

Heb jij last van je schouder? Wil je bijvoorbeeld graag weer sporten zonder dat je schouder je steeds in de weg zit? Op deze pagina lees je hoe je zorgt dat de schouder je minder last geeft. Er zijn namelijk schouder oefeningen die  voorkomen dat je last krijgt.

Komen schouderklachten veel voor?

Van elke 1000 mensen in Nederland, melden zich jaarlijks zo’n 35 mensen bij de huisarts met schouderklachten. Dat betekent dat elke huisarts elke week gemiddeld zo’n drie mensen met schouderklachten ziet (NHG-richtlijn, 2019). Met andere woorden: schouderklachten komen veel voor! Je bent niet de enige!

schouder oefeningen

Wat helpt tegen schouderklachten?

Schouderklachten hebben verschillende oorzaken. Daarom is er niet één oplossing waarmee alle schouderklachten verdwijnen. Wel is het zo dat de juiste oefeningen kunnen bijdragen aan minder stijfheid in je schoudergordel. Door stijfheid verergeren al bestaande klachten. Je moet dus blijven bewegen om klachten niet te laten toenemen! Zelfs als je weinig durft te bewegen door pijn, dan nog is bewegen belangrijk.

Ochtendstijfheid?

Het kan zijn dat je vooral in de ochtend last hebt van stijfheid in de schouder. Dit kan eventueel samengaan met stijfheid in de onderrug of met stijfheid in je nek. Ook dan is het belangrijk om bewegen!

Schouder oefeningen

Er zijn verschillende schouder oefeningen die je kunt doen. De beste oefeningen heeft AudioFysio voor jou geselecteerd. Je kunt meteen een gratis oefensessie doen met 4 van de beste schouderoefeningen. Ervaar zelf of het je bevalt! Je zult merken dat Silvie je heerlijk door de oefeningen heen coached, terwijl jij op je gemak de oefeningen meedoet.

Oefenprogramma nek- schouderklachten

AudioFysio heeft naast een oefenprogramma voor je rug, een nek- schouder beweegprogramma ontwikkeld. Je doet daarmee oefeningen waardoor je beweeglijk en soepel voelt in je nek en schouders. Probeer het zelf met onderstaande video! Silvie leidt je door drie oefeningen. Alledrie de oefeningen helpen je om schouderklachten te voorkomen.

 
Verminder meteen je schouderklachten